Hem

Har du svårt att stressa ner, hitta avspänningen i din kropp och bli mjuk i känslan gentemot dig själv?
Upplever du att du har provat allt, men inget har hjälpt i längden? 

Genom Rosenmetodens varsamma beröring finns möjlighet att gå längre in i ditt inre och förstå mer av vem du är. Allt du upplever i livet påverkar dig – medvetet eller omedvetet – och lämnar spår i din kropp. Kroniska spänningstillstånd är något vi alla bär med oss, ofta som en följd av en situation som varit svår att hantera.
Rosenbehandling är en process som tar olika lång tid, men där den djupa
avspänningen kommer inifrån, när kroppen är redo att släppa.

Läs mer

Mina böcker om Rosenmetoden kan beställas här eller genom att klicka på respektive bok.

The book in English can be ordered here 

The mind with all its thoughts makes absurd plans and finds solutions and explanations that can get any Feeling whatsoever to want to give up.
We force the Body to do more than it actually can do and has enough energy to do, because we want something so badly or believe ourselves pressured.
This creates a loose connection within us, that over time leaves us stressed, tired, sad…without understanding why.

The Whole You — Body, Mind, Feeling seeks to understand how the different parts work together that we may be able to manage the challenges we meet in our lives.

Allt levande är rörelse. Det har en naturlig rytm, vidgar sig och dras samman. Som ebb och flod, vågorna i havet, dygnsrytmen och årstiderna.

I denna rytm andas vi in och andas ut. När vi känner oss pressade eller har fysiskt ont, kan vi uppleva det som att kroppen liksom har hamnat lite ur rytm.

Det första vi håller är andan. Hela vår kropp hänger ihop och påverkas av om diafragman är spänd eller avslappnad.

Huvudet med alla sina tankar gör upp orimliga planer, finner lösningar och förklaringar som kan få vilken Känsla som helst att vilja ge upp.
Vi pressar Kroppen till att orka mer än den faktiskt kan orka, för att vi så gärna vill någonting eller tror oss vara tvungna.
Det skapar en glappkontakt inom oss, som i längden gör oss stressade, trötta, ledsna… utan att vi till sist förstår varför.
”Hela du—Kropp Huvud Känsla” försöker förstå hur de olika delarna samverkar för att vi ska klara av de utmaningar vi möter i våra liv.

 

Vanliga frågor
Hur går behandlingen till?
Du får klä av dig, men behålla underkläderna på (eller så mycket som känns bekvämt för dig) och lägga dig på mage på en massagebänk, med en filt över de delar av kroppen som inte behandlas för tillfället.  Läs mer…

 

Beröring
BERÖRING är en möjlighet att hela både kropp och själ. Huden är människans största sinnesorgan. Hos en vuxen väger huden mellan tre och fem kilo. Huden är formbar och kan förnyas, den är färdigutvecklad redan i sjätte fosterveckan, långt före alla andra sinnesorgan, och vårt mest känsliga organ.
Läs mer… 

AKTUELLT

DECEMBER 2019

Nu finns nya tider inför vårterminen upplagda på BokaDirekt.

 
De 10 bästa böckerna som jag läst under hösten och inspirerats av:
* Hälsa på recept av Anders Hansen
* BLISS av Maria Borelius
* De ovanliga av Åke Mokvist
* Wabi Sabi – tidlös visdom av Agneta Nyholm Winqvisy
* Gretas historia – ingen är för liten för att göra något stort
* Skärmhjärnan av Anders Hansen
* Näringsjägaren av Lina Nertby och Mia Clase
* Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen
* Drunkna inte i dina känslor av Doris Dahlin och Maggan Hägglund
* Skapa dig själv på nytt av Deepak Chopra
 

 

OKTOBER 2019
Forskare på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) har upptäckt att det inte bara är det vi ser och hör i naturen som påverkar oss positivt utan även dofter tycks vara bra för vår hälsa. Försökspersonernas stress minskade i skogen och i parken, men inte i stadsmiljö. Störst avstressande effekt hade doften av skog.

JUNI 2019
Tider för hösten finns nu upplagda på BokaDirekt. Bara att klicka på knappen i spalten till höger under Kontakt och gå in och boka i kalendern den dag och tid som passar dig bäst.
 
Sommarboklista
De 10 bästa böckerna jag läst under vårterminen och som jag rekommenderar:
* Livsstegen av Olle Carlsson
* Scener ur hjärtat av Malena Ernman och Svante Thunberg
* Slutbantat – förstå din kropp och få en vikt livet ut av Erik Hemmingsson
* Hjärnbalans av Katarina Gospic
*Så klart! (om attraktionslagen) av Lili Öst
*Stor magi – Lev kreativt utan rädsla av Elisabeth Gilbert
*Hållbarhetsguide för terapeuter av Malin Maleanek
* Guldbröllop av Clarence Craaford och Gunnel Saxon Craaford
*Få se om hundarna är snälla ikväll av MarieLouise Ekman
* I huvudet på en banbrytare av Viggo Cavling och Katarina Gospic
 
En riktigt skön sommar önskar jag alla gamla och nya vänner på min bänk!
 
MARS 2019
En studie genomförd på Center for Complementary and Integrative Medicine i Boston visar att för den som lider av fibromyalgi ger tai chi bättre smärtlindring än konditionsträning.
Utan att ha forskat på det, kan jag känna igen det i min egen kropp och från klienter. 
Att det är i de mjuka rörelserna i t.ex. EasyMovements (tidigare kallad Rosenrörelser) som kroppen kan hinna känna in, hitta sin naturliga och andning så att spänningen kan släppa och något förändras på djupet och i längden.
Ibland är det inte heller bara avspänning kroppen söker. Det viktigaste kan vara hur den kan hitta sätt att hålla ihop – utan ansträngning. Så att andning och energi kan flöda fritt genom kroppen.
 
FEBRUARI 2019
Året har börjat med en rejäl vitamininjektion på inspirationskontot. Redan under januari var jag på två kurser, i meditation och lymfmassage. Vilket gav inspiration på olika sätt.  Februari rivstartade med en kurs, som en del i en längre utbildning i Familjekonstellationer. Basblock 1 med Charlotte Palmgren i Stockholm och Pille Naeris i Göteborg.
Får känslan av det att på något sätt kanske kommer att vävas in i det övriga arbetet med kroppsterapeutiska behandlingar och böcker. Alltihop fantastiskt inspirerande!

 
JANUARI 2019
Efter önskemål från dem som regelbundet går på behandlingar hos mig, har jag nu lagt in på BokaDirekt möjligheten att boka en längre tid – 90 minuter istället för 60.
Det är för dig som känner att du behöver lite mer tid.
Mer tid att landa på bänken, mer tid att känna in eller mer tid att komma tillbaka till rummet igen.
Vi är alla olika i våra personligheter och alla har vi olika behov.
 
DECEMBER 2018
Vad ska man ge till den som redan har allt? Satsa på en julklapp som berör!
Ett behandlingstillfälle kostar 850 kr, som sätts in på bankgiro nr 5678-0638
tillsammans med ditt namn och adress så skickar jag dig ett presentkort per post. Får inte allt plats så mejla mig din postadress så skickar jag iväg presentkortet när jag ser att pengarna har kommit in. Giltighetstid 1 år.
Kombineras med fördel tillsammans med de två böcker jag har skrivit om Rosenmetoden, så att mottagaren får lite info. Böckerna går att beställa här intill eller om du hellre vill göra det tillsammans med andra bokbeställningar på Bokus eller Adlibris.
GoD JuL!
 
AUGUSTI 2018
En fantastisk sommarledighet går mot sitt slut och jag känner mig soldränkt och inspirationsfylld och glad att få återvända till vardagen igen.

På BokaDirekt har jag lagt upp tider för hela hösten fram till jul. Vi ses! https://www.bokadirekt.se/places/inandasliv-22413/rosenmetoden–332970?sr=40200

Den 29 augusti börjar Lena Eliasson www.rosenrorelser.se att leda de fantastiskt mjuka och sköna Rosenrörelserna / Easy Movements i Eldqvarns idrottshall, Hantverkargatan 3, ingång K, på Kungsholmen i Stockholm. Det är drop in hela hösten fram till 7/12.
Jag kommer att gå dit så ofta jag bara kan under hösten, eftersom det ger skön nervarvning – från huvudet och ner i kroppen – och en avspänning på djupet som gör att jag där och då kan känna mig sååå trött. Men det frigör energi som när jag går därifrån får mig att känna det som att jag nästan flyger.  Gott om utrymme och högt i tak, så kom med vet ja!  

 JUNI 2018
Sommartiden är här och förhoppningsvis ledighet och kanske till och med en hängmatta att ligga och läsa i. Samtliga mina tre böcker här på hemsidan
https://inandasliv.se/skriva-beratta/

går att få till nedsatt pris under sommarledigheten, fram till 7 augusti då jag är tillbaka vid bänken igen.

Lediga tider finns tillgängliga för hela höstterminen, fram till 20 december.
Redan nu har du möjlighet att klicka på BokaTid i högerspalten här intill för att boka in de tider som passar dig bäst och för att få en kontinuitet i behandlingarna.

En riktigt skön sommar önskar jag dig och hälsar dig varmt välkommen i augusti! 

/Madeleine

 
FEBRUARI 2017

I tv-programmet Skavlan den 10/2, berättade den norska prinsessan Märtha-Lousie om sin första behandling i Rosenmetoden:
”Rosenmetoden går ut på att låsa upp alla lådor som man har låst till, i livet.
Jag hållit tillbaka så mycket skratt, och allt det kom ut den första gången på bänken.
Många reagerar med att gråta eller bli arga men själv hade jag skrattkramp i en och en halv timme!
Jag hade haft lätt att se det komiska i saker och ting men det var jag tvungen att hålla tillbaka när jag var ute på officiella uppdrag.
Hos någon annan kan det vara någon annan känsla man behövt hålla tillbaka.”

Här är länken till programmet i SVT Play, kan ses fram till söndag 7 maj.
http://www.svtplay.se/video/12347519/skavlan/skavlan-sasong-17-avsnitt-5?start=auto

DECEMBER 2016
Julen är en gemenskapens högtid och många av oss dras lätt med i stressen över allt som ska hinnas med, julklappar som ska köpas, pepparkakor och lussebullar som ska bakas, mat som ska lagas, familj och vänner som vi ska hinnas träffas. Vi har alla förväntningar och julen är långtifrån enkel för någon – vare sig man är ensam eller har familj, jobbar eller är ledig, saknar pengar eller inte.
Några saker att fundera på för att om möjligt minska stressen något, kan vara:

1) Sänk kraven
Det är lätt att drunkna i det vi tror att andra förväntar sig av oss. Jag skulle önska att vi gav oss själva tid att känna efter vad vi verkligen tycker är rimligt, med tanke på hur var och en av oss har det med tid, pengar och krafter just i år. Att ge betyder inte att offra. Att ge betyder att dela med sig. Att ge tid, uppmärksamhet och närvaro kan ofta vara en större lyx än en pryl man lika gärna kunde vara utan.

2) Det är väldigt lite man måste
Istället för en måste-göra-lista skrev jag i år en vill-göra-lista. Även om jag är dålig på att sova länge på morgnarna, tycker jag det är ljuvligt att ligga kvar länge och läsa och sedan äta frukost i sängen och kanske därefter somna om… Det behöver ju inte vara något storslaget, men att få skriva en önskelista på vad jag vill, är som att ge mig själv en julklapp – när jag ser till att prioritera den.

3) Tala om hur det känns
Det är lätt att vi tar på oss för mycket. Vi ser det utifrån, ”Jo, men den här uppdelningen av uppgifter verkar ju helt rimligt”. Och så glömmer vi att känna hur det känns – inifrån. Nej är ett litet men ack så nödvändigt ord ibland. Det som är lätt att glömma bort, är att om vi verkligen berättar hur vi känner det, möts vi oftare av mer välvilja och hjälpsamhet än vi kunnat föreställa oss.

Med önskan till er alla om en fridfull jul och ett riktigt gott nytt år!
Madeleine

OKTOBER 2016
Den första boken jag skrev, Hela Du – Kropp, Huvud Känsla, har nu kommit ut i översättning till engelska. Den finns tillgänglig här intill, liksom på Bokus och Adlibris.

JUNI 2016
Semestertid är lästid för många av oss.
Mina två bidrag till sommarläsning finns att beställa här intill.
Det går även bra att köpa genom Bokus eller Adlibris tillsammans med övrig sommarlitteratur.

En riktigt skön sommar önskar jag er alla – och hälsar både gamla och nya välkomna till min bänk i augusti!

JANUARI 2016
Nytt år och nya möjligheter som väntar oss alla…
Redan förra året fick jag förfrågan om jag skulle kunna tänka mig översättning av min första bok Hela Du – Kropp Huvud Känsla, till engelska.
Nu är det arbetet i full gång. På svenska går båda böckerna att köpa på Bokus och Adlibris, förutom här på hemsidan.

OKTOBER 2015
En ny bok har jag skrivit, Våga andas ut, som går att beställa här intill eller på Skriva&Berätta-sidan.
Den handlar om andningen och om vad som händer vid stress.

JUNI 2015
I aprilnumret av FriskvårdsMagasinet finns en artikel om min bok ”Hel Du. Kropp Huvud Känsla” och en intervju med mig.
Nu finns den även att läsa på Axelsons hemsida: http://friskvardsmagasinet.axelsons.se/hela-du-kropp-huvud-kansla
och
http://friskvardsmagasinet.axelsons.se/rosenmetoden-behandling-for-huvudfotingar

FEBRUARI 2015
Så här års tar de flesta av oss tacksamt tips hur vi kan stärka vårt immunförsvar.
Genom åtskilliga studier vet man idag att hur vi mår psykiskt påverkar i mycket hög grad immunförsvaret.

Sress påverkar oss olika. Jag läste i senaste numret av FriskvårdsMagasinet, att stress kan utlösa en immun-eaktion, och om stressen fortsätter, förvagas immun-systemet. Långvarig stress, depression och situationer med varaktiga negativa känslor kan försämra det ytterligare.

Allt som får kroppen att utsöndra ”lugn-o-ro-hormoner” – oxytocin, serotonin, dopamin m.fl. – motverkar stress och det hjälper på så vis immun-försvaret.
Att uppleva beröring av en människa eller ett husdjur, att utöva meditation och att iaktta sin andning är små saker som bevisats ha en avstressande effekt.

Det kan låta simpelt, men när vi mår bra, mår också kroppen bra. När vi överbelastar kropp och psyke, belastas även immunsystemet.

Sömnen är livsviktig.
Få saker kan stressa nervsystemet så mycket som långvarig sömnbrist.
Så om du ger dig själv en timmes längre sömn än du brukar, kan det göra stor skillnad. Sov så gott!

Läs mer..